FAQ

Här är svar på de vanligaste frågorna som ställs till Dataföreningen. Är det något speciellt vi vill lyfta fram så puffar vi ofta för det i mittenkolumnen här till höger.

Om du inte hittar svaret på din fråga kan du mejla vår medlemssupport på medlem@dfs.se eller ringa på 08-587 434 20 mellan klockan 9-12, måndag till fredag.

Vad kostar det att bli medlem?

När du ansöker om ett medlemskap hos Dataföreningen så ansöker du automatiskt även om ett kompetenspaket:

  • Medlemskap: 200 kr per år

  • Kompetenspaketet - Bas: 800 kr + moms, dvs 1000 kr (autogiro 99 kr/mån)

  • Kompetenspaketet - junior och senior: 312 kr + moms, dvs 390 kr (autogiro 48 kr/mån)

Den totala kostnaden blir 1200 kr inkl moms för ordinarie medlem och 590 kr inkl moms för junior-/seniormedlem. Priserna avser ett års medlemskap.

Juniormedlemskap gäller till och med dagen då du fyller 26 år och seniormedlemskap från och med den dag man fyller 65 år. Du kan dela upp din avgift med autogiro genom att betala månadsvis. Mer om autogirobetalning

OBS!  Du är personligen medlem i Dataföreningen, även om din arbetsgivare betalat avgiften. Om du byter arbetsplats så kommer en förnyelsefaktura att skickas till din hemadress kommande år, ifall du inte ändrar dina medlemsuppgifter och fakturaadress.
 

Vad är ett Kompetenspaket?

Kompetenspaketet är samlingsnamnet för hela vårt utbud. Det innebär tillgång till våra nätverk (med undantag för betalnätverken) och gratis inträde på våra flesta aktiviteter. I vårt kompetenspaket ingår även Computer Sweden Premium, nyhetsbrev, reducerad konstnad på branschmedia och fler förmånliga medlemsförmåner.

Kan jag välja bort Kompetenspaket och bara vara medlem?

Nej, Kompetenspaketet ingår i medlemskapet och kan inte väljas bort.

Riskerar jag bli förmånsbeskattad om min arbetsgivare betalar mitt medlemskap?

Både ja och nej. Det beror på hur relevant medlemskapet är för dina arbetsuppgifter. Enligt Skatteverket ska du inte bli förmånsbeskattad om det är lätt att se ett yrkesrelaterat behov till medlemskapet. Du anses ha ett tydligt behov av medlemskapet om du jobbar som till exempel utvecklare, med IT-säkerhet eller andra tydligt IT-relaterade uppgifter.

Är relevansen mellan medlemskapet och dina arbetsuppgifter inte lika tydlig kan du dock riskera bli förmånsbeskattad på medlemsavgiften (200 kr).

Eftersom relevansen mellan medlemskapet och medlemmens arbetsuppgifter bedöms i varje enskilt fall hos Skatteverket kan vi inte ge ett tydligare svar än så. Vi kan dock säga att ingen av våra medlemmar - oss veterligen - har blivit förmånsbeskattade.

Hur blir jag medlem?

Det blir du enklast genom att ansöka om det här. Din ansökan skickas sedan till vår medlemssupport som efter godkännande skickar en bekräftelse till den e-postadress du angett i ansökan.

Vilka kriterier gäller för senior/junior-avgiften?

För att du ska kunna få en reducerad avgift behöver du vara 65 år fyllda eller yngre än 26 år. Reducerat pris gäller ej för förtidspensionärer.

Kan jag dela upp min betalning?

Ja, med autogiro delas din avgift upp månadsvis och du betalar endast 99 kr/månaden. Klicka på länken för att läsa mer om hur du börjar med autogiro.

Varför är det viktigt att jag uppdaterar mitt konto?

För att vi vill kunna nå dig helt enkelt. Ett medlemskap med kompetenspaket hos Dataföreningen innebär kontinuerligt uppdaterade erbjudanden. Vare sig det handlar om nya nätverk som skapats eller nya publikationer som givits ut tycker vi att det är viktigt att du ska få reda på det. Vår främsta kommunikationskanal är e-post.

Hur uppdaterar jag mitt konto?

Det gör du genom att först logga in och sen gå till "Mitt konto" som du hittar i rullmenyn "mina sidor" högst upp till vänster i webbfönstret.

Hur startar jag ett nätverk?

Vill du starta ett nätverk tar du kontakt med din närmsta krets. De hjälper dig sedan komma igång och ger dig ett löpande stöd vad gäller det administrativa, marknadsföring med mera. Du kan välja att stå som ensam nätverksmotor eller dela ansvaret med en eller flera.

Hur går jag med i ett nätverk?

Har du hittat ett nätverk som passar dig surfar du in på nätverkets hemsida och ansöker om att bli medlem. Vissa nätverk godkänner din ansökan per automatik medan andra godkänns av nätverksmotorn. I det senare fallet kan det ta någon dag innan din ansökan godkänns.

Kan jag vara med i fler än ett nätverk?

Ja, det finns ingen gräns för hur många nätverk du får vara med i.

Hur säger jag upp mitt medlemskap?

Vill du säga upp ditt medlemskap gör du det enklast genom att kontakta medlemssupporten.

Får jag pengar tillbaka om jag har tid kvar på mitt uppsagda medlemskap?

Vi gör inga återbetalningar för eventuell resterande tid på ett uppsagt medlemskap. Däremot får du gärna låta ditt medlemskap löpa ut sin ordinarie period utan att vi skickar en ny faktura för kommande period.

När får jag min Computer Sweden?

Som medlem i Dataföreningen får du tillgång till it-nyheter och branschanalyser i ett nytt exklusivt nyhetsbrev från Computer Swedens redaktion. Brevet innehåller en redaktionell sammanfattning av de viktigaste nyheterna under veckan som gått. Nyhetsbrevet skickas till din inbox varje torsdag. Kontrollera gärna att du har rätt e-postadress hos oss

 

Dataföreningens FAQ